Inn i utstillingen med kunstformidler Freya Folåsen – Sheila Girling

Her publiserer vi korte formidlingstekster og ekfraser om kunstverker i den aktuelle utstillingen på Galleri Würth.

A Tall Story / En skrøne, 2010

Sheila Girling (Storbritannia, 1924–2015)

En fisk skal klargjøres til middag. Liggende på et bord med rød duk, rett fra markedet og tatt ut av avispapiret den var pakket inn i. Fisken er på et svart skjærebrett og det er salatbiter rundt. Eller: En fisk svømmer i et svart, grønt og rødt landskap. En ordentlig fiskeskrøne! Girling har komponert bildet med fisken slik at perspektivet kan ses både fra siden og rett ovenfra. Fra siden, lever fisken. Ovenfra, er den død. Liv og død i samme bilde.

Gjennom en over 50 år lang karriere som kunstner utviklet Girling sitt eget kunstneriske språk, bestående av en sterk fargesans, lek med materialer og bruk av forskjellige teksturer. Hun begynte med oljemaling på kunstskole i Birmingham og London, men inspirert av blant annet sin kunstnervenn Kenneth Noland og abstrakt ekspresjonisme i USA, tok hun i bruk akrylmaling og senere også collage. Girling følte at hun «fant seg selv med collage», og hun arbeidet ofte med akryl i kombinasjon med collage. Med papirbiter eller bemalte lerretsbiter kom hun frem til en ferdig komposisjon uten å hindres av pensel som mellomledd. Ting kunne flyttes rundt eller fjernes fra bildet. Hun hadde kontroll. Kontroll er et grunnleggende aspekt ved stillebensjangeren. Kunstneren komponerer sin egen lille verden, skaper et kosmos av blomster, frukt, døde dyr og andre gjenstander. Vakre, men forgjengelige, der alle elementene er valgt av kunstneren selv.

A Tall Story er akryl og collage, der delene er satt sammen til et helhetlig og strøkent bilde. Men mye mer av komposisjonen er collage enn det først ser ut som. Enda en skrøne. Avispapiret, skjærebrettet med fisken, salatbitene og den blå formen i bakgrunnen er alle limt på. Det samme er øyet og finnen til fisken. Dette, sammen med tykke malingsstrøk flere steder på bildet, gir overflaten en taktil kvalitet. Man får lyst til å utforske dette bildet nøye, finne sporene etter Girlings prosess, avsløre verket. Og klarer vi det, oppdager vi skrønen, oppnår vi også kanskje kontroll, slik Girling gjorde.

Sheila Girling (1924–2015), A Tall Story, 2010. Akryl og collage på lerret, 134 x 185 cm. Inv. 14970.