Inn i utstillingen med kunsthistoriker Olea Steinkjer – Markus Redl

Her publiserer vi korte formidlingstekster om kunstverker i den aktuelle utstillingen på Galleri Würth.

Markus Redl (f. 1977), Østerrike.

I Galleri Würths utstilling A.E.I.O.U. – østerriksk kunst fra Sammlung Würth står det en marmorskulptur på to tonn. Hugget ut fra én hvit marmorblokk fra Carrara i Italia, sitter en rakrygget, dresskledd mannsfigur. Han er plassert ved et skrivebord, hendene er foldet på bordplaten foran ham og han retter et rødskutt blikk stivt ut i gallerirommet.

Verket Stein 74/65 [Schreibtischtäter] (2008), der tittelen oversettes til Skrivebordsgjerningsmann, er laget av den østerrikske kunstneren Markus Redl (f. 1977). Redl er født og arbeider i Wien, og er utdannet ved byens Universitet for kunsthåndverk. Kunstneren har også utdanning innenfor psykologifaget med fokus på kriminologi. Redls verker kjennetegnes ved en interesse for samtidens problemstillinger, som politikk, sosial ekskludering og ensomhet. Et av temaene som også går igjen er hva det vil si å være et menneske og hvordan vi fungerer. Disse er bare noen av temaene han tar opp i sitt kunstnerskap, riktignok ofte med en viss humor. I mange av sine verker henviser Redl til filosofiske tekster eller forfattere, og skulpturene kan leses ut fra sin egen samtid og kontekst, noe som skaper en kontrast til den tidløse, men klassiske marmoren han jobber med.

Redl jobber hovedsakelig i marmor, men han arbeider også med tegning, poesi og tekst, hvor språk og semiotikk er en viktig del. Arbeid med tekst er også sentralt i marmorskulpturene, og Schreibtischtäter er et godt eksempel på Redls bearbeidelser av tekstlige elementer i skulptur. I verket er det tre tekstelementer. Alle tekstutdragene handler om tro, fritagelse fra synd og frihet, og gir betrakteren et innblikk i skrivebordsgjerningsmannens tanker og handlinger. «Apostasie», som betyr frafall fra tro på latin, er skrevet i store bokstaver på forsiden av skrivebordet. På ryggen til mannen er det festet en lapp med «Ego te absolvo a peccatis tuis!», som oversatt fra latin betyr «Jeg fritar deg fra syndene dine». Den siste teksten er hugget inn på pulten og er et sitat fra den østerrikske forfatteren Marianne Fritz’s bok Naturgemäß (1996), som oversettes til «…, i utgangspunktet er underkastelsen et faktum som med rette kan kalles frigjøring " (M.Fritz).»

Ordet Schreibtischtäter er kreditert til den tysk-amerikanske politiske filosofen Hanna Arendt. Det ble først brukt i sammenheng med rettsaken mot nazisten Adolf Eichmann og brukes ofte i forbindelse med massemordene i konsentrasjonsleirene. Begrepet beskriver en person, gjerne i en politisk eller offentlig rolle, som initierer, utsteder ordre eller er vel vitende om en ond eller alvorlig handling som skal utføres av andre, mens de selv sitter trygt bak sitt eget skrivebord. Handlingen utføres dermed indirekte, så de går ofte fri, mens handlingen kan føre til straff for den som har utført den.

I skulpturen gir marmoren som medium Redl muligheten til å skape kontraster mellom polerte og grovere partier, ru og matte overflater. Dette gir illusjonen av stofflighet og viser de forskjellige materialene klærne synes å være laget av, samt kontraster mellom huden og håret. Gjerningsmannen er ikke proporsjonert etter virkelige mål. Redl har fremhevet noen anatomiske trekk, som et overdimensjonert hode og de sammenflettede fingrene. De røde detaljene i marmorverket kan gi betrakterne flere assosiasjoner. De røde øynene kan sees som et symbol på ondskap, og de røde neglene malt på fingre i skitten marmor, kan henvise til det å ha blod på hendene eller å ha skitne hender som følge av å ha utført en ond handling. De røde leppene som krummer seg så vidt opp i et smil gir inntrykk av at han vet hva han har gjort og det røde står i en sterk kontrast til det hvite ansiktet. Den klare henvisningen til andre verdenskrig og grusomhetene som utspilte seg der, hindrer ikke betrakteren i å trekke ligninger til lignende høytstående skikkelser vi kjenner fra vår egen samtid, og verket glir dermed fint inn blant de menneskelige temaene som ofte tas opp i Redls kunstnerskap.

I tillegg til Stein 74/65 [Schreibtischtäter] er Redl representert med minst tre verk i Sammlung Würth. Inkludert er et stort bestillingsverk, «Blickfelderweiterung /360 °[Hold the line] (2016-17), et verk på seksten tonn som avbilder Reinhold og Carmen Würth, hugget ut av en femti tonn tung marmorblokk. I tillegg har han deltatt i flere gruppeutstillinger i regi av Sammlung Würth.

Markus Redl (*1977), Stein 74/65 [skrivebordsgjerningsmann], 2008. Bemalt marmor, 145 x 121,5 x 78 cm. Sammlung Würth, Inv. 13627. © Sammlung Würth.