Inn i utstillingen med gallerimedarbeider Vilde Matzow – Erwin Wurm

Her publiserer vi korte formidlingstekster knyttet til den aktuelle utstillingen på Galleri Würth.

I byen Salzburg i Østerrike finnes det en skulpturpark med kunstverk utlånt av Würth-gruppen. Denne skulpturparken kalles «Walk of Modern Art» og inkluderer verdenskjente kunstnere som Marina Abramovic, Anselm Kiefer og Tony Cragg. Skulpturparken består av totalt 14 skulpturer av forskjellige samtidskunstnere. Würth-samlingen tok over «Walk of Modern Art» i 2013, og har siden da lånt byen Salzburg de 14 skulpturene på permanent basis.

Et av verkene i skulpturparken er av den østerrikske kunstneren Erwin Wurm (f. 1954), kjent for sine bisarre og surrealistiske figurative skulpturer. I «Walk of Modern Art» er Wurm representert med verket Gurken (Agurker eller Sylteagurker på norsk), fra 2011. Dette skulpturelle verket består av fem grønne sylteagurker i patinert bronse, oppskalert til omtrent menneskelig størrelse, stående etter hverandre på rad i Furtwängler Park. Wurm har ofte portrettert seg selv som en sylteagurk, da han trekkes mot sylteagurkens enkle form. Sylteagurker er vanlige gjenstander de fleste vil kunne kjenne igjen. Ved å bruke velkjente, dagligdagse gjenstander i kunsten sin gir han et folkelig og enkelt produkt samtidig en ny status som kunstverk.

Hvorfor er egentlig Erwin Wurm så fascinert av sylteagurker? Som østerriker har Wurm omtrent blitt fôret med sylteagurker siden fødselen, og dens noe underlige form har gjort inntrykk på kunstneren i lang tid. Wurm sier selv om verkene sine at agurker, på samme måte som poteter, er svært gamle ikke-former. Det finnes millioner forskjellige agurker. Ingen agurk er lik en annen, på samme måte som mennesker, og det er noe som Wurm finner tiltalende. Som kunstner er han opptatt av «formenes mangfold, som i kraft av sin egenart er uuttømmelige».

I 2008 produserte Wurm sin skulpturelle installasjon Selbstporträt als Essiggurkerl (Selvportrett som sylteagurker). Det eneste ved installasjonen som garanterer at det dreier seg om selvportretter, er tittelen. Installasjonen består av 37 sylteagurker i malt akryl i variable størrelser, stående på pidestaller i ulik høyde. Måten sylteagurkene er presentert på gjør at man får assosiasjoner til en byste, noe som gjør selvportrettdelen av tittelen mer passende. Pidestallene bringer inn en følelse av formalitet. Likevel oppleves installasjonen som både absurd og humoristisk, når det er 37 individuelle sylteagurker på sokler som er satt sammen.

Selv om Wurm bruker humor som et virkemiddel i verkene sine, ønsker han likevel å bli tatt seriøst; kunst må ikke alltid være alvorlig, sarkasme og humor kan hjelpe oss med å se ting i et mer positivt perspektiv. Hans Fat Car-skulpturserie av overdimensjonerte biler som eser ut på flere steder, vil få alle til å trekke på smilebåndet. Det hele er bare så absurd! Meningen med verkene derimot er ikke like absurd, da Fat Car-serien egentlig er en kritikk av konsumkultur og vestens umettelige appetitt på materielle goder. Det humoristiske aspektet ved Wurms verker er hovedsakelig overfladisk, det trekker betrakteren inn og gjør verket lettere tilgjengelig for tolkning. Under humoren finnes det derimot en dypere mening som Wurm ønsker at betrakteren skal oppdage selv.

Hva er så da meningen bak sylteagurkene? Kanskje det er sammenligningen mellom sylteagurker og mennesker, at alle mennesker ser forskjellige ut og er like individuelle som sylteagurker. Kan det også være en kritikk av konsumkultur? Eller kanskje skulpturene er en form for hyllest til sylteagurken, dens snodige form og syrlige smak? Jeg tror at meningen kan være alle disse alternativene på én og samme tid, for Wurms kunstnerskap er nettopp mangesidig – i tillegg til at Erwin Wurm virkelig elsker sylteagurker.

Erwin Wurm, Gurken, (Furtwänglerpark, Kunstprojekt Salzburg), 2011. Sammlung Würth, Inv. 14933. © Erwin Wurm / Bono 2021

Foto: Andreas Praefcke – eget verk, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2621395

 

Erwin Wurm, Fat Car, 2000/2001. Österreichischer Skulpturenpark, Premstätten. © Erwin Wurm / Bono 2021

Foto: Clemens Stockner, CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0