Inn i utstillingen med gallerileder Bjarne Våga – Wolfgang Hutter

Her publiserer vi korte formidlingstekster knyttet til den aktuelle utstillingen på Galleri Würth.

Enken II, 1969/70

Wolfgang Hutter (1928–2014, Østerrike)

Lange svarte «vinger» blafrer fra kvinnefigurens rygg i en fremmedartet atmosfære foran en rød mur. Den nakne figuren ser på oss med en bekymret, men bestemt og tilkneppet mine. Hun går alene mot den venstre kanten av bildet, mens bakgrunnen eksploderer i flammetunger og kaskader av blomstrende former.

Maleriet Enken II, som vises i utstillingen A.E.I.O.U. på Galleri Würth, er et typisk eksempel på den østerrikske kunstneren Wolfgang Hutters stil, hvor emblematiske figurer plasseres i sinnrike, eventyraktige landskap. Maleriet er ekstremt detaljert og teknisk perfeksjonistisk. Som på et tarotkort er det symbolet som bærer selve meningen i bildet. Det er altså ikke en representasjon av en faktisk enke vi ser på, men snarere en symbolisering av enke-statusen som idé, som i en lærebok fra en fremmed, indre virkelighet. Kunstneren inviterer oss til å se verden med surrealistiske briller på, og en av hans påstander forekommer meg å være klar: symboler er like reelle, like kraftige, som virkeligheten de symboliserer.

Wolfgang Hutter var en av grunnleggerne av Art-Club i Wien i 1946, gruppen som ble samlingspunktet for reorienteringen av de frie kunster i Østerrike etter andre verdenskrig. Sammen med billedkunstnerne Ernst Fuchs, Rudolf Hausner, Edgar Jené og Fritz Jahnschka startet han senere en surrealistisk kunstnergruppe som skapte det som kalles «Wienerskolen i fantastisk realisme", en gruppe som skulle få avgjørende betydning for utviklingen av kunsten i etterkrigstidens Østerrike.

Wolfgang Hutter (1928-2014), Enken II, 1969/70. Olje på trefiber, 57 x 178,5 cm. Sammlung Würth, Inv. 16064 © Wolfgang Hutter / BONO 2021