Velkommen til Würth Norge Kundesenter: 464 01 600
Presse

Velkommen til vår presseside. Her finner du kontaktinformasjon for pressehenvendelser. Her finner du også våre årsrapporter og en kort historisk oppsummering av selskapet vårt.

For mer informasjon om Würth-gruppen eller vår eier Reinhold Würth, se Würthgruppen.

For mer informasjon om Galleri Würth, se Galleri Würth. Kontakt oss dersom det er noe du lurer på.

Pressekontakt:

Svein Oftedal
Morteveien 12, Gjelleråsen Næringspark
1481 Hagan
E-post: presse@wuerth.no

presse@wuerth.no

Last ned vår logo her.

Würth Evershine Graphene

Würth Evershine Graphene garanterer glans i 6 år

Nittedal Februar 2023

Evershine Graphene fra Würth forlenger levetiden til lakken betraktelig. Resultatet gir deg en bil som glanser og som fremstår ny lenger.

Dette er den kraftigste og mest slitesterke lakkbeskytteren der nanoteknologi møter et av verdens hardeste materialer. Evershine Graphene gir flott fargedybde og en slitesterk hinne som oppnår en 3D-effekt.

Mer motstandsdyktig mot riper og steinsprut

– Evershine Graphene er et nivå opp fra keramisk lakkforsegling. Resultatet gir en hardhet på over 9H i hardhetsskalaen. Evershine gjør bilen mer motstandsdyktig mot riper og steinsprut, forteller Terje Nilsen, produktsspesialist i Würth Norge. Dette tilsvarer 4-5 ganger hardere enn normal klarlakk. I tillegg vil bilen tåle alt av bilrelaterte vaskemidler.

Ståtiden på Evershine Graphene er en time

– En forskjell man legger merke til ved Evershine Graphene er når man legger coatingen. Den er mye kjappere enn keramisk. Arbeidstiden ligger på 1-5 minutter, avhengig av temperaturen og luftfuktighet i lokalet man holder på i, forteller Nilsen. En annen fordel med Evershine Graphene er ståtiden. Tørketiden før vi leverer til kunde er nede i en time, legger han til.

Seks års garanti for glansen på bilen

– Vi garanterer glansen ved Evershine. Legges Evershine Graphene på korrekt vis, garanteres glansen i hele 6 år med ett lag forteller Nilsen. Man føler virkelig at lakken får en annen dybde og glans enn tidligere.

Würth brannteppe

Würth lanserer Bridgehill branntepper

Nittedal Juni 2023

Bridgehill branntepper isolerer og slokker bilbranner på en effektiv måte.

De slukker også elektriske biler og annet batteridrevet utstyr. – Brannteppet er laget av mineralfibre som isolerer brannen. Den hindrer brann i å spre seg, og tar bort oksygentilgangen. Flammene kveles på en effektiv og trygg måte, sier Morten Stenseth, produktsjef i Würth.

Brannteppene har en arbeidstemperatur på 800 grader. De kommer i de ulike størrelsene Car Standard og Litium, forteller Stenseth. Brannteppe begrenser flammene og røyken på sekunder, og slukker bilbrannen på få minutter.

Dette er den mest miljøvennlige måten å slukke en brann på.

- Brannteppene produserer ingen giftige gasser som andre tradisjonelle brannslukningsmetoder. Produksjonen av brannteppene foregår i Norge, forteller Stenseth.

Brannteppene håndterer brann i oppladbare batteridrevne kjøretøy og maskiner meget effektivt. Det er den sikreste og enkleste måten å isolere litiumbatteribranner på som er å finne nær sagt over alt. Litiumbatteribranner reagerer ikke på konvensjonelle brannslukningsapparater, men med brannteppene vil en slik brann isoleres trygt i timevis.

Med brannteppene kan du være trygg på at du har et pålitelig og effektivt brannteppe til en nødsituasjon.

Wow looqer

Würth lanserer fremtidsrettet diagnoseapparat

Nittedal oktober 2022

Etter mange år med den allsidige WOW Snooper har Würth nå lansert sitt nye diagnoseapparat WOW Looqer. Med det nye apparatet har Würth prioritert protokoller som blir dominerende i fremtiden.

Fokus på CAN-FD og DoIP

Vi ser en rivende utvikling på hva slags protokoller som blir vanligere i bilbransjen, forteller Markus Vedvik, produktsjef for bildiagnose i Würth Norge. Mange biler har allerede tatt i bruk DoIP, og mange har måtte kjøpe til en overgang for å få tatt diagnose på disse bilene. Med vår nye Looqer er dette integrert, slik at du kan bruke den uten oppgradering eller overgang. Det samme gjelder CAN-FD som per i dag ikke er like utbredt, men som vil bli dominerende i tiden fremover. Denne protokollen er vesentlig raskere og muliggjør diagnose på flere CAN-linjer samtidig. I tillegg til CAN-FD og DoIP har vi også inkludert støtte for Pass Thru for verksteder som ønsker dette, forteller Vedvik.

Mindre kropp og forbedret trådløs kommunikasjon

Looqeren har gjennomgått en stor endring hva størrelsen angår, forteller Vedvik. Sammenlignet med mange av konkurrentene er Looqer vesentlig mindre, samtidig som den trådløse kommunikasjonen med PC’en har blitt raskere og rekkevidde lengre. Looqer benytter Bluetooth 4.2 som gir opptil 26 Mbit/s overføringshastighet og opptil 50 meter rekkevidde. Med WiFi får du opp til 400 meter rekkevidde.

Ved siden av de trådløse tilkoblingsmulighetene har du også USB-C tilkobling. Benytter du deg av Flight-recorderen kan du ta diagnose mens du kjører, mens data lagres internt i apparatet. Det er selvsagt også tilgjengelig adapterkabler for eldre diagnosesystemer. En smart liten funksjon er også det integrerte lyset i kontakten som gjør tilkobling enklere, forteller Vedvik.

Kontinuerlig utvikling

Det har vært en lang periode med utvikling før Looqer nå har truffet markedet, og fokus fra oss er å fortsette å forbedre diagnoseapparatet. Vi dekker de aller fleste merker på markedet allerede og antallet modeller øker raskt. Vi jobber på spreng for at WOW Looqer skal være det mest allsidige og brukervennlige diagnoseapparatet på markedet, også i fremtiden, avslutter Vedvik.

Få mer informasjon om WOW Looqer av produktsjef Markus Vedvik her.

Solcellepaneler på Würth Norge sitt lagertak

Würth Norge satser på solenergi

Nittedal, August 2022.

Würth Norge AS har installert et massivt solcellenalegg på sitt hovedkontor i Nittedal. Dette er en del av deres satsning på et minsket klimaavtrykk.

Et steg mot selvforsyning

– Som et ledd i vårt bærekraftsarbeid har vi nå dekket store deler av vårt lagertak med solcellepaneler. Målet er å kunne generere ren og fornybar strøm til eget bruk her på hovedkontoret, forteller HMS og bærekraftsjef i Würth Norge, Christopher Granung. Prosjektet har resultert i 810 paneler med 455 watt per stykk, som samlet vil resultere i at vi kan være egenforsynte med 10-30% av vårt årlige energibruk. Under ideelle forutsetninger betyr det opp mot 320 000 kWh per år. Dette tilsvarer strømforbruket til rundt 20 norske husholdninger per år, fremhever Granung.

En naturlig vei videre

– Dette er første trinn, men vi har planer om videre utvidelser når vi har høstet erfaring fra en periode med drift, forteller Stein Inge Viset, logistikksjef i Würth Norge. Vi har fremdeles store takarealer tilgjengelig for fremtidig utvidelse.

Würth har hatt fokus på energiredusjon i flere år, og det største tiltaket så langt har vært et prosjekt i samarbeid med Caverion AS. Bygningsmassen på rundt 26 000 kvadratmeter hadde i 2018 et årlig forbruk på til sammen 4,2 GWh, og etter en rekke tiltak har har Würth senket sitt årlige strømforbruk med over 1 000 000 kWt per år sammenlignet med 2018.

– Den viktigste årsaken til den store energibesparelsen, er de nye ventilasjonsaggregatene på lageret, kombinert med nytt SD-anlegg (sentral driftsstyring) og etablering av et energioppfølgingssystem, foteller Viset. Takket være de nye ventilasjonsaggregatene er temperaturen og inneklimaet mer stabilt enn tidligere. Solcellepanelene er et naturlig steg videre i dette prosjektet som gjør avtrykket vårt mindre avslutter han.

Würths samfunnsansvar

– Med over 700 ansatte i Norge, og 83 000 global er Würth et ikke ubetydelig selskap. Det er fascinerende å se hvor mye som oppnås raskt når et selskap som vårt setter bærekraft på agendaen og starter innhøstingen av lavthengende frukt, forteller administrerende direktør Svein Oftedal. Langsiktige mål med tilhørende tiltaksplaner for bærekraft er helt avgjørende for oss, men samtidig ønsker vi først og fremst å kommunisere det vi har oppnådd og ikke det vi ønsker å få til, legger Oftedal vekt på. Energispareprosjektet vårt kombinert med solcellepanlene er et sjelden godt eksempel på ordtaket «mange bekker små gjør en stor å» og glem ikke at bærekraftsarbeid må være både enkelt og engasjerende avslutter han.¬avslutter han.¬

Branntetting for massivtre

Produktsjef for kjemi i Würth Norge, Marie Sand.

Würth Norge lanserer branntettingsprodukter til massivtre

Nittedal 07.06.22

Würth Norge tilbyr nå branntettingsprodukter som har teknisk godkjenning for bruk i kontruksjoner av massivtre (KLT).

Markedets bredeste system av branntettingsprodukter

— Vi har i mange år hatt et komplett sortiment av hylser, tettemasser, plater, mansjetter og skum til branntetting, men det har vært rettet mot tradisjonelle bygg i stål og betong forteller Marie Sand, produktsjef i Würth Norge. Nyheten er nå at vi kan tilby brannhemmende akryl, IPT brannfug, brannhylse, mansjetter og brannplate med ETA-godkjenning til massivtre (KLT). Dette gjør at våre kunder som bygger i KLT enkelt kan sørge for trygg tetting rundt gjennomføringer av kabler, metallrør og plastrør i vegger og dekker. Med den nye tekniske godkjenningen har vi nå et av markedets mest allsidige branntettingssystemer vektlegger Sand.

En naturlig tilpasning til markedet

Würth er for mange mest kjent for å være en festemateriell-leverandør, men har i lengre tid tatt større og større steg mot å bli en totalleverandør til byggebransjen innenfor skruer, tak & vegg-produkter og spiker. — Vi ser en større og større interesse for prosjekter med massivtre blant våre kunder forteller Divisjonssjef for bygg, Paul Inge Sætheren. Denne utviklingen er spennende på flere måter, særlig miljøaspektet, men stiller jo også andre krav til produktene man bruker. Dette har vi investert mye tid på de siste årene, utdyper Sætheren, og forteller at branntetteproduktene føyer seg i rekken av produkter Würth tilbyr til prosjekter med massivtre. — Vi er for eksempel en av få som tilbyr tilpassede konstruksjonsskruer. Vi har også et beregningsprogram for våre skruer og beslag som prosjekterende kan laste ned gratis

Würth åpner konsernets butikk nummer 2000

F.v. HR-sjef Thor Melcher, Ordfører Inge Solli HMS- og Bærekraftsjef Christopher Granung, Kvalitets-sjef Rune Embre og Administrerende direktør Svein Oftedal.

Würth Norge sertifisert som Miljøfyrtårn

Gjelleråsen 02.05.2022

Würth Norges hovedkontor og fem av butikkene ble på høsten 2021 sertifisert som miljøfyrtårn. Den offisielle overleveringen av sertifiseringen ble gjennomført på hovedkontoret i Nittedal den 2. mai 2022. Ordfører i Nittedal kommune, Inge Solli, overrakte beviset på sertifiseringen.

En spennende reise

– Etter en omfattende prosess er selskapets hovedkontor, og fem av butikkene nå sertifisert som Miljøfyrtårn. Det har vært en svært spennende og lærerik prosess som har involvert store deler av organisasjonen, forteller sjef for HMS og bærekraft i Würth Norge, Christopher Granung. Vi har jobbet hardt for å nå kravene for sertifiseringen og har forbedret flere sentrale prosesser og rutiner i driften for å bli mer bærekraftige.

– Det har vært en øvelse i å balansere mellom å bevare de solide rutinene samtidig som vi har implementert bærekraftige løsninger i dem. Blant annet har vi effektivisert energiforbruket vårt og med det spart 1,8 millioner kWh på vårt hovedkontor og lager per år. I tillegg til sertifiseringen som Miljøfyrtårn, er vi som en av svært få, også sertifisert etter ISO 14001 forteller Granung.

– Å bli sertifisert er selvfølgelig stort for oss, men i den store sammenhengen er dette kun et steg på veien mot å bli mer bærekraftige. Vi skal blant annet installere solcellepaneler på store deler av taket på lageret vårt. Dette vil gjøre oss i stand til å produsere en vesentlig andel av vår egen strøm. Vi kommer også til å jobbe aktivt for å få sertifisert alle våre 56 butikker rundt om i landet som Miljøfyrtårn i tiden som kommer. Før utgangen av 2022 vil trolig 33 være i mål, avslutter Granung.

Viktig for bedriften og kommunen

– Bærekraft i alle ledd av driften er svært viktig for oss, forteller administrerende direktør i Würth Norge, Svein Oftedal. Vi er et stort selskap med over 700 ansatte, og det er klart at et forsterket klima og miljøfokus fra så mange mennesker virkelig monner. Vi ser på dette som et selvskrevent samfunnsansvar og vi merker at det også er et større og større fokus på bærekraftige løsninger hos våre kunder. Bærekraft er også en stor satsning i konsernet, og med over 80.000 ansatte over hele verden vil dette gi en stor effekt forteller Oftedal.

– Da jeg hørte at Würth var Miljøfyrtårn-sertifisert ble jeg ikke overrasket. Dette er et kvalitetsstempel, forteller ordfører i Nittedal kommune, Inge Solli. Bærekrafttiltak som dette er viktige for bedrifter som Würth, men også lokalt for Nittedal kommune.

Om Miljøfyrtårnsertifisering:

Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy for sertifisering og miljøledelse, som hjelper virksomheter å lykkes med grønn omstilling.

Gjennom et digitalt system får virksomheter konkrete verktøy for å jobbe målrettet med å forbedre sine miljøprestasjoner innen områdene arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Dette gir virksomheter gode forutsetninger for å bidra til å oppnå flere av FNs bærekraftsmål.

Miljøfyrtårn-ordningen driftes av Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Ledende i Norge

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar.

Over 8000 virksomheter er sertifisert som Miljøfyrtårn – fra små og mellomstore enkeltvirksomheter, til store konsern og kommuner. Med tilpassede kriterier for over 80 ulike bransjer, gjør Miljøfyrtårn bærekraft konkret og lønnsomt.

Miljøfyrtårn-sertifisering er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser.

Anerkjent i Europa

Miljøfyrtårn er den første nasjonale ordningen i Europa som er blitt anerkjent av EU.

Sertifiserte virksomheter kan fremlegge Miljøfyrtårn-sertifikatet som dokumentasjon når offentlige oppdragsgivere i andre europeiske land gjennomfører konkurranser, og det er stilt krav om EMAS eller andre miljøledelsessystemer.

Les mer om miljøfyrtårnsertifisering på www.miljofyrtarn.no

Würth Norge åpner Würth-konsernets butikk nummer 2000

"Snorklipping" ved åpning av butikk nummer 2000 i Egersund,

Würth-konsernet åpner butikk nummer 2000 i Egersund

Gjelleråsen Åpril 2022.

Würth er tilstede over store deler av verden, og leverer festemateriell, verktøy, kjemi, verneutstyr og verkstedutstyr til proffmarkedet. Konsernet har over 80 000 ansatte, og passerte denne uken 2000 butikker. Butikken som markerte det runde tallet var Würth Egersund.

Et naturlig valg av plassering

Valget av det siste butikk-tilskuddet var ikke tilfeldig, forteller kjedeleder i Würth Norge, Rune Clasen. – I tillegg til en svært dyktig bilbransje, er det et stort antall håndverkere som sogner til Egersund, og det er et spennende område i vekst. Det er mange Würth-kunder i området, og for oss var det naturlig å utvide med en butikk for å bedre tilbudet. Vi ønsker å være lokale, legger Clasen vekt på.

Konsernledelsen på plass

Dagen ble markert med produktdemonstrasjoner, gode tilbud og ikke minst en stor marsipankake til glede for de mange fremmøtte. Konsernledelsen fra Tyskland var også på plass med Senior vice president, Thomas Garz for å markere det siste tilskuddet i den etter hvert lange rekken av butikker. – Butikk nummer 2000 markerer en stor milepæl for oss forteller Garz.

– Vår grunntanke at vi skal gjøre det enklere for fagfolk å gjøre en god jobb, forteller administrerende direktør, Svein Oftedal. Dette gjelder selvsagt hele konsernet, men i et langstrakt land som vårt er det ekstra viktig å være nært kundene, for å tilby best mulig service.

Würth historie - Reinhold Würth

Reinhold Würth og far, Adolf Würth

1945

Adolf Würth, med 20 års erfaring i bransjen, etablerer sitt engrosfirma for skruer, mutre og bolter i Künzelsau.

1954

Grunnleggeren Adolf Würth dør, 45 år gammel. Sønnen Reinhold overtar ledelsen. Årsomsetningen er DEM 170.000.

1962

Reinhold Würth satser i utlandet og etablerer Würth Nederland.

1965

Adolf Würth OHG omdannes til selskap med begrenset ansvar. Holdingselskap er Würth-Verwaltungs-GmbH (som ikke har kapitalinteresser i Adolf Würth KG). Familien er eneeier av selskapet med begrenset ansvar.

1969

Kapasiteten i anlegget ved jernbanestasjonen er sprengt. Hovedkontorene flyttes til en ny bygning i Künzelsau-Gaisbach. Würth etablerer sitt første selskap på det amerikanske kontinentet med «Wurth Screw and Fastener Corporation» i USA.

1970

Würth feirer 25-års jubileum. Omsetningen øker til DEM 64,3 mill. Würth etablerer et selskap i Sør-Afrika.

1973

Würth etablerer seg i Norge.

1978

Det nye distribusjonssenteret tas i bruk. Parallell totrinns ordreplukking blir introdusert for første gang.

1981

Würth etablerer et selskap i Australia.

1985

Adolf Würth GmbH & Co. KG feirer 40-års jubileum. Reinhold Würth feirer sin 50-års bursdag. Dette er selskapets 31. år under hans ledelse, og Würth-gruppen befinner seg nå blant selskapene med milliardomsetning.

1987

Würth går for første gang ut på kapitalmarkedet og tar opp et eksternt lån på 75 mill. CHF. Med oppkjøp av et selskap i Japan og etablering i Malaysia etableres Würth i Asia. Selskapet er nå representert i alle verdensdeler.

1989

Adolf Würth GmbH & Co. KG tildeles den tyske markedsprisen.

1990

Bare åtte måneder etter murens fall åpner Würth sin første avdeling i Dresden i det tidligere Øst-Tyskland.

1992

15. mai 1992 er offisiell innvielsesdato for det nye hovedkontoret i Künzelsau-Gaisbach. Selskapet har investert DEM 60 mill. i den nye bygningen. Det moderne administrasjonssenteret inneholder også et kunstmuseum som er åpent for publikum.

1994

Med virkning fra 1. januar 1994 trekker Reinhold Würth seg tilbake fra daglig ledelse og blir formann for den rådgivende forsamlingen i Würth-gruppen. Dr. Walter Jäger blir utnevnt til styreformann i Würth-gruppen. Rolf Bauer blir viseformann i styret.

1995

Adolf Würth GmbH & Co. KG feirer sitt 50-års jubileum med en offisiell seremoni i Hanns Martin Schleyer Auditorium, etterfulgt av et selskap i Stuttgart. Reinhold Würth fyller 60 år. I jubileumsåret oppnår Würth-gruppen en rekordomsetning på DEM 4,3 mrd. og har salgsaktiviteter i 114 selskaper i 52 land verden over.

1996

Distribusjonssenter Nord er utvidet og settes i drift 15. juli 1996. Würth-gruppen har investert DEM 60 mill. i utbyggingen. To lageranlegg som er slått sammen under felles ledelse har plass til 75.000 paller og et effektivt areal på 52.000 kvadratmeter.

1997

For første gang i historien oppnår gruppen en omsetningsøkning på mer enn 1 milliard på ett år. Totalomsetningen øker til DEM 6,2 mrd. Würth Finance International B.V. foretar sin første offentlige emisjon av et obligasjonslån i dollar.

1998

To tradisjonsrike selskaper, Hahn & Kolb Werkzeuge GmbH & Co.KG i Stuttgart og skruefabrikken Arnold Umformtechnik i Ernstbach feirer jubileum. Würth-gruppen går inn i joint venture med Energie Baden-Württemberg AG (EnBW), Karlsruhe, og ZSW Center for Solar Energy and Hydrogen Research, Stuttgart, for å produsere en ny type tynnsjikts-solcelle.

1999

Reinhold Würth blir utnevnt til professor ved universitet i Karlsruhe på bakgrunn av sine resultater når det gjelder bedriftsledelse. 1. oktober 1999 kan prof. dr. h.c. Reinhold Würth feire sitt 50-års jubileum i firmaets tjeneste. Gruppen avslutter et vellykket regnskapsår med nye rekorder. Omsetningen øker til DEM 8 mrd., mens resultatet øker til DEM 545 mill.

Würth Finance International B.V. foretar en emisjon med et obligasjonslån på EUR 150 mill. Würth Finance er nå representert i finansmarkedet med tilsammen fem obligasjonslån.

2000

Würth-gruppen avsluttet et fremragende år med nye rekorder. Konsernet passerer 5 milliarder Euro, og oppfyller dermed «Visjon 2000» som ble formulert av professor Dr. h.c. Reinhold Würth i 1987, på et tidspunkt da konsernomsetningen befant seg på 700 millioner Euro.

2001

Til tross for konjunkturnedgang på håndverksiden øker Würth-gruppen sin omsetning til ny rekord på 5,28 milliarder Euro.

Fra 1. januar 2001 får Würth-gruppen ny ledelesstruktur og skaffer på den måten organisatoriske og personelle forandringer for videre vekst. Øverste ledelesesplan i handelskonsernet (sammenlignbart med et konsern holding) er konsernledelsen. Oppgavene i konsernledelsen ivaretas av Dr. Walter Jaeger (talsmann), Rolf Bauer (visetalsmann) og Bettina Würth.

Würth feirer 30-års jubileum i Norge.

Konsernet feirer 60-års jubileum.

Würth feirer 35-års jubileum i Norge.

Würth feirer 40-års jubileum i Norge.

Konsernet feirer 70-års jubileum.

Würth feirer 45-års jubileum i Norge.

Konsernet feirer 75-års jubileum.

Her finner du vår siste årsrapport.

Den kan lastes ned i pdf-format.Du trenger Adobe Acrobat Reader for å se den.

Last ned programvaren gratis her.